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http://hdl.handle.net/11624/581
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | Gattiboni, Rita de Cássia Krieger | - |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.title | IDEB e investimentos públicos obrigatórios no ensino fundamental gaúcho. | pt_BR |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.degree.local | Santa Cruz do Sul | pt_BR |
dc.contributor.advisor | Arend, Silvio Cezar | - |
dc.degree.department | Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional | pt_BR |
dc.description.abstract | The subject of this work is the public investments in basic education in the State of Rio Grande do Sul (2000-2010) and the rates the cities reached in the Basic Education Development Index (Ideb) in 2005, 2007, 2009 and 2011. The motivation for this study was the creation of an index which can be called the “thermometer” of the quality of the Brazilian education, in this case, the quality of the education in the cities of the State of Rio Grande do Sul, and mainly to verify if it is possible to measure the quality of the education by using such index. This study has as objective to observe the influence of the public investments in education on the quality of the basic education in Rio Grande do Sul in the period between 2005 and 2011, from the first Ideb to the current one. To do so, the Ideb averages from 2005, 2007, 2009 and 2011 were used, as well as the measurements that constitute the Ideb – “Índice de rendimento” (the Effectiveness Index) and “Prova Brasil” (Brazil’s Assessment). Comparing the average of the compulsory public investments by the cities of Rio Grande do Sul in the basic education to the rates of these cities in the Ideb, it is evidenced that the public investment is not the only determinant factor of Ideb. In this frame, the Ideb may be seen as an inductor so that the cities, starting from this “thermometer” of the quality in education, elaborate processes that make possible the evaluation of the evaluation and, from this evaluation of an emancipatory character, elaborate their public policies projected and executed with the objective of assuring universal access to education with quality. With the imposition from the central capitalist countries for the privatization of the education, the Brazilian educational policy, by means of implementing “Prova Brasil – Ideb, may be seen as a resistance against the attempts of the financial capitalism, basically, because it brakes the elitism in the Brazilian education and seeks to assure a free, public and qualified education for everyone. Thus, in spite of the evaluations having been refuted as neoliberal practices, the Brazilian case does not corroborate with that statement. And, in spite of the Ideb not meaning that the compulsory investments will lead to the desirable rates, it may make possible that, from the discussions about its indexes, the other reasons that influence on a qualified education become visible. | pt_BR |
dc.description.nota | Inclui bibliografia. | pt_BR |
dc.subject.other | Educação - Aspectos econômicos | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino fundamental - Rio Grande do Sul | pt_BR |
dc.subject.other | Investimentos | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11624/581 | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-02T18:50:59Z | - |
dc.date.available | 2015-09-02T18:50:59Z | - |
dc.degree.grantor | Universidade de Santa Cruz do Sul | pt_BR |
dc.description.resumo | O tema tratado neste estudo é relativo aos investimentos públicos no Ensino Fundamental gaúcho (2000-2010) e a nota que as escolas da rede pública municipal atingiram no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) nos anos de 2005, 2007, 2009 e 2011. A motivação do estudo foi a criação de um indicador que pode ser chamado de termômetro da qualidade da educação brasileira, no caso em tela da qualidade da educação nos municípios gaúchos, e principalmente verificar se é possível medir por meio de indicador estatístico a qualidade da educação. O estudo teve como objetivo examinar a influência dos investimentos públicos em educação na qualidade da educação fundamental gaúcha no período de 2005-2011, do primeiro Ideb até o Ideb atual. Para isso, utilizaram-se as médias do Ideb nos anos de 2005, 2007, 2009 e 2011 e das medições que compõem o Ideb: Índice de Rendimento e Prova Brasil. Na comparação da média dos investimentos públicos obrigatórios pelos municípios gaúchos na educação fundamental com a média da nota dos municípios gaúchos no Ideb, constatou-se que o investimento público não é fator determinante do Ideb. Diante disso, o Ideb pode ser visto como um indutor para que os municípios, a partir do termômetro da qualidade da educação, elaborem processos que possibilitem a avaliação da avaliação e, a partir desta avaliação de caráter emancipatório e cidadão, crie suas políticas públicas projetadas e executadas com o intuito de garantir o acesso universal com qualidade. Com a imposição dos países capitalistas centrais no sentido da privatização da educação, a política educacional brasileira, por meio da instituição da Prova Brasil - Ideb -, pode ser vista como de resistência às tentativas do capitalismo financeiro, fundamentalmente porque rompe com o elitismo da educação brasileira e busca garantir educação pública e gratuita com qualidade para todos. Logo, a despeito de as avaliações terem sido rechaçadas como práticas que visavam à satisfação do mercado, o caso brasileiro não corrobora essa afirmação. Apesar, portanto, de o Ideb não traduzir por si só que o investimento obrigatório resultará em notas desejáveis, ele pode possibilitar que a partir da discussão dos seus índices se visualize os demais motivos que influenciam uma educação com qualidade. | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional – Mestrado e Doutorado |
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