Use este identificador para citar ou linkar para este item:
http://hdl.handle.net/11624/793
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rodrigues, Gisele de Fátima | - |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.title | Práticas educativas do cuidado com o cuidador de enfermagem na estratégia saúde da família. | pt_BR |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.degree.local | Santa Cruz do Sul | pt_BR |
dc.contributor.advisor | Viegas, Moacir Fernando | - |
dc.degree.department | Programa de Pós-Graduação em Educação | pt_BR |
dc.description.abstract | The present work deals with the educative practices focused on the self-care of the professional nurse in basic health units. Our problem constitutes itself like this: how do the educative practices regarding the self-care in units of the Basic Health Attention at Vale do Rio Pardo occur? Our objectives are describing and analyzing the educative practices regarding the self-care in units of the Basic Health Attention at Vale do Rio Pardo; interpreting and comprehending how the self-care in the development of the worker’s activities at health units of the Basic Health Attention are practiced, comprehending how the subjects on the primary attention problematize the issue regarding the daily self-care and analyzing and describing the work conditions of the health professionals. Starting from the research results, we objectified presenting suggestions that contribute to the improvement of the work process of the professionals inserted in the basic network regarding self-care and the educative practices focused on this awareness. The nurse professional is constantly exposed to the risks that compose the work ambient and to work accidents, which are extremely relevant as they can cause grate damages to the worker, whether they are physical or mental. The development of educative practices as a way of preventing risks and awareness regarding self-care is necessary. Besides the constant exposure, are added the work conditions, which greatly contribute to the (lack of) self-care and consequently to the work accidents. To meet our yearnings while researchers, we opted for qualitative research. The sample comprises two basic health units, which are Family Health Strategy – FHS. As subjects in this study, took part nurses and nursing technician professionals, totaling five subjects. To the data collection were used semi-structured interviews and researcher’s observations about the cultural scene at the moment of their realization. The data analysis occurred through the categorization of the most important elements intricate to the goals of this research, comprising work conditions; Health Worker Care; Work Accidents; education and educational practices at the Family Health Strategy’s unit; Permanent Education in Health. The results show that there is no space for the health worker to think about the self-care and not even educative practices in this sense. Therefore, it’s understood that is fundamental the realization of continuous educative practices for the self-care awareness. The existing policies regarding worker health must be incorporated into daily practices. They exist in order to promote the worker health in attempt to change the reality in the work’s world of these professionals. | pt_BR |
dc.description.nota | Inclui bibliografia. | pt_BR |
dc.subject.other | Saúde da família | pt_BR |
dc.subject.other | Cuidadores | pt_BR |
dc.subject.other | Educação permanente | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11624/793 | - |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T16:47:32Z | - |
dc.date.available | 2015-10-14T16:47:32Z | - |
dc.degree.grantor | Universidade de Santa Cruz do Sul | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho trata das práticas educativas voltadas para o cuidado de si da profissional enfermeira em unidades básicas de saúde. O problema assim se constitui: como ocorrem as práticas educativas para o cuidado de si em unidades de Atenção Básica de Saúde em um município do Vale do Rio Pardo? Têm-se como objetivos descrever e analisar as práticas educativas do cuidado de si em unidades de Atenção Básica de Saúde em um município do Vale do Rio Pardo; interpretar e compreender como é praticado o cuidado de si no desenvolvimento das atividades das trabalhadoras em saúde e como estas problematizam a questão do cuidado de si no seu cotidiano de forma geral e quanto aos acidentes de trabalho e ainda analisar e descrever as condições de trabalho das profissionais da saúde. A temática em estudo se justifica pela necessidade de que se desenvolvam práticas educativas como meio de prevenção de riscos e conscientização do cuidado de si, tendo como pressuposto que a profissional enfermeira está constantemente exposta aos riscos e acidentes que perpassam o ambiente de trabalho. Além dessa exposição constante, somam-se as condições de trabalho, que em muito contribuem para o (des)cuidado de si e consequentemente com acidentes de trabalho. Para ir ao encontro de nossos anseios enquanto pesquisadores, optamos pela pesquisa qualitativa. A amostra compreende duas unidades básicas de saúde, sendo elas Estratégia Saúde da Família - ESF. Como sujeitos dessa pesquisa participaram enfermeiras e técnicas de enfermagem, totalizando cinco sujeitos. Para a coleta de dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas e observações da cena cultural no momento de realização das mesmas. A análise dos dados se deu através das categorias: condições de trabalho; cuidado da trabalhadora da saúde; acidentes de trabalho; educação e práticas educativas na unidade de estratégia saúde da família e educação permanente em saúde. O estudo expressa a necessidade de práticas educativas contínuas, protagonizando à trabalhadora da saúde a conscientização do cuidado de si. | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado |
Arquivos associados a este item:
Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
GiseleRodrigues.pdf | 883.28 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Este item está licenciado sob uma Licença Creative Commons